Aurea dicta és el fruit d’un procés creatiu en què les arts plàstiques, el pensament dels clàssics i l’edició gràfica dialoguen i es complementen per crear una obra d’art excepcional.Coneix el projecte editorial més ambiciós de Miquel Barceló.
Una joia literària més vigent que mai
La història d’Aurea dicta es remunta a l’any 1922, quan un grup dels intel·lectuals catalans més destacats, liderats per Francesc Cambó, emprengueren una iniciativa editorial d’una magnitud inèdita a l’època: la Col·lecció Bernat Metge.
La seva voluntat era traduir per primer cop al català modern els clàssics grecs i llatins en edicions rigoroses, amenes i bilingües, per democratitzar i elevar la llengua i la cultura catalanes.
Aurea dicta (Paraules d’or) és un dels volums més peculiars de la col·lecció.
Es tracta d’un recull del saber del món antic en 2.639 aforismes que el grup va recopilar i traduir durant dècades.
La primera edició va veure la llum el 1960. Signada amb el pseudònim de Jordi Lombard, està descatalogada i exhaurida, i constitueix un dels volums més buscats i preuats de la Col·lecció Bernat Metge.
La vigència dels seus textos mil·lenaris ens serveix per explorar l’origen del nostre pensament i ens convida a reflexionar sobre els reptes del present i el futur de la cultura.
El viatge de Barceló a l’origen del pensament modern
Interessat com pocs en les civilitzacions antigues d’Europa, Àsia i Àfrica, Miquel Barceló ha estudiat en profunditat els 2.639 aforismes de l’Aurea dicta original per seleccionar-ne personalment 562 i presentar-los agrupats per temes com l’amor, la natura, el temps, la divinitat, l’home, l’esperit…, conceptes universals del pensament clàssic que són més vigents que mai al segle XXI.
El repte de pintar sobre un llibre-llenç
A Aurea dicta conviuen l’art, la paraula i el llibre com a objecte.
Per concebre aquesta fusió de llenguatges, l’artista va treballar sobre els 562 textos seleccionats, disposats a les planes del que seria l’obra primigènia.
És sobre aquest llenç tan peculiar que, després de més de cinc-cents esbossos preparatoris, Miquel Barceló ha interpretat plàsticament l’obra, dialogant amb la paraula escrita i pintant-hi directament a sobre, pàgina a pàgina.
Més d’un any de treball conjunt amb els artesans més prestigiosos
Miquel Barceló ha dissenyat completament l’obra, triant personalment el format i cadascun dels seus elements: des del tipus d’enquadernació fins al paper, la tela i la fusta de l’estoig.
Han estat quinze mesos de treball intens al seu estudi de París, col·laborant amb alguns dels especialistes gràfics més reputats.
Només combinant la tecnologia més avançada i el treball d’artesans s’ha pogut portar a terme una obra d’aquesta complexitat.