El tres vegades Premi Nacional d’Art interpreta els clàssics per donar continuïtat al llegat d’un dels tresors de la Col·lecció Bernat Metge: el volum Aurea dicta (Paraules d’or).
Fruit d’un procés creatiu sense precedents, aquest és el projecte editorial més ambiciós de Miquel Barceló i el primer que ha dut a terme en català.
L’Aurea dicta de Miquel Barceló ha estat guardonat amb el premi “Millor Llibre de Bibliofília” del Ministerio de Cultura.
Des de La Casa dels Clàssics, ens enorgulleix presentar una edició única i numerada de 1.298 exemplars signats individualment per l’artista.
Saviesa del passat. Saviesa per al futur
Aurea Dicta és una obra única de la literatura catalana que recull els textos clàssics predilectes dels intel·lectuals catalans més destacats de la Fundació Bernat Metge.
Després d’haver-los estudiat profundament, Miquel Barceló ha seleccionat 562 aforismes del volum original i els ha interpretat en una obra d’art on es fusionen les arts plàstiques, el pensament i l’edició.
El llegat d’aquesta saviesa mil·lenària avui resulta més vigent que mai.
Els clàssics vistos a través de la mirada de Miquel Barceló
A Aurea dicta, l’art de Barceló dialoga amb el pensament d’autors com Virgili, Ciceró o Sèneca, entre molts altres noms essencials de l’antiguitat.
El volum es compon d’un total de 228 pàgines, amb més de 120 intervencions pictòriques de Miquel Barceló, impreses sobre el mateix paper Fedrigoni utilitzat en la creació de l’original i que manifesten tota la riquesa vital de l’artista.
El Barceló més vital
Els textos clàssics que Barceló va seleccionar conviuen aquí amb el vessant més vital i lluminós del seu univers creatiu: el mar, la fauna, el sol i la llum de la Mediterrània europea i africana; l’home com a figura en el paisatge i motor de l’acció; la vida animal com a reflex de l’instint humà primigeni.
L’art matèric característic de Barceló
Les intervencions de Barceló, barreja d’elements pictòrics i escultòrics, s’aprecien aquí des de la concepció de l’obra, per a la qual l’artista va pintar sobre un llibre-llenç ben peculiar.
A Aurea dicta trobem motius que són fruit d’aquest treball directe sobre el format, com perforacions fetes a mà, ganivetades, collages o falses simetries creades per l’efecte del traspàs del pigment de pàgina a pàgina que es produeix en ajuntar les pàgines.
Enquadernat i folrat a mà
En un procés fidel al concepte de l’artista, l’enquadernació s’ha realitzat amb un cosit manual amb fil i les cobertes s’han folrat a mà amb una tela de fabricació holandesa que emula la textura del llenç clàssic de la pintura de cavallet.
Amb la petjada original
Miquel Barceló ha volgut que l’obra reprodueixi l’empremta del treball original i que s’hi puguin reconèixer el degoteig de pigment i el rastre de l’esquitx i, fins i tot, del frec de la pell sobre el paper.
Un estoig concebut com una escultura
Miquel Barceló ha concebut l’estoig del volum com una escultura d’uns peixos pintats i tallats sobre fusta d’avet que, combinant les tècniques més avançades amb el treball d’artesans, s’han reproduït a mà en cada exemplar.
El disseny de l’estoig permet mostrar-lo com un retaule independent i alhora transformar-lo en un faristol per facilitar l’exposició de l’obra oberta.
Estampació d’una aquarel·la en giclée
El volum s’acompanya d’una reproducció en gran format d’un dels dibuixos fets per Miquel Barceló en el procés d’interpretar Aurea dicta.
Gràcies a l’estampació giclée amb vuit tintes sobre paper Hahnemühle de 310 g, s’ha aconseguit una reproducció pràcticament indistingible de l’original.
Un llegat literari també en castellà i anglès
Seguint la vocació universal amb què va néixer l’original, l’obra inclou un llibre-addenda en espanyol i en anglès per tal de facilitar-ne la interpretació i divulgació.
Aquest segon llibre, amb un format de la mateixa alçària que l’obra original, portada doble i 120 pàgines, també inclou l’obra pictòrica de Miquel Barceló especialment creada per a l’addenda sobre una maqueta de mida real i amb material real.
Fitxa tècnica
Edició
1.298 exemplars numerats i signats per l’autor, i 50 exemplars no venals.
Estoig
Fusta d’avet estampada a 5 tintes amb fresat; porta incorporat un faristol metàl·lic abatible.
Llibre
Format tancat: 33 × 44 cm; format obert: 66 × 44 cm.
Cobertes: cartró folrat de tela Winter & Company Toile Canvas impresa a partir d’un original de Miquel Barceló.
Guardes: impreses a 4 tintes sobre un paper Flora Avorio (Cordenons) de 240 g.
Tripa: 228 pàgines de paper Tintoretto Gesso (Fedrigoni) de 200 g imprès a 5 tintes; algunes pàgines incorporen estampació daurada, elements de collage i intervencions artesanals.
Enquadernació: tapa dura amb plecs de setze pàgines cosits amb fil; llom pla amb capçades.
Colofó numerat i signat per l’artista.
Obra estampada
Obra original de Miquel Barceló reproduïda per estampació digital giclée amb 8 tintes pigmentades Ultrachrome sobre paper Hahnemühle William Turner de 310 g, protegida amb una carpeta i paper parafinat neutre.
Addenda de traduccions
Format tancat: 16 × 32 cm; format obert: 32 × 32 cm.
Cobertes: cartró folrat de paper Wibalin Cotton White (Winter) imprès a partir d’un original de Miquel Barceló.
Interior: 120 pàgines + guardes.
Guardes: il·lustracions de Miquel Barceló impreses sobre paper Flora Avorio (Cordenons) de 140 g.
Tripa: paper Munken Lynx Rough de 120 g imprès a una tinta i un plec a 4 tintes.
Enquadernació: tapa dura amb plecs de 16 pàgines cosits amb fil; llom rodó amb capçades.